poniedziałek, 25 listopada 2013

Jak dbać o prawidłową aktywność fizyczną dziecka?

Ile czasu dziennie dziecko powinno spędzać na aktywności fizycznej?

Według większości ogólnych zaleceń dzieci powinny spędzać przynajmniej godzinę dziennie "w ruchu". Wysiłek włożony w zabawy i ćwiczenia powinien być przynajmniej umiarkowany. Niedawno ukazały się jednak badania, które sugerują, że we współczesnym świecie, 60 min. to za mało aby chronić nasze pociechy przed chorobami sercowo - naczyniowymi w przyszłości! Małe dzieci (poniżej 10 r.ż.) potrzebują przynajmniej 80 min aktywności fizycznej dziennie, aby rozwijały się zdrowo. 20 min z tego powinien stanowić naprawdę energiczny wysiłek.
Badania nad niezbędną ilością ruchu w prawidłowym rozwoju dziecka, dającym szansę na zdrowe życie w przyszłości wchodzą także w skład projektu IDEFICS (identification and prevention of dietary - and lifestyle - induced health effects in children and infants, czyli identyfikacja i prewencja efektów zdrowotnych stylu życia i nawyków żywieniowych u dzieci i niemowląt).
W projekcie tym zwrócono uwagę, że zapotrzebowanie na ruch u dzieci zmienia się z wiekiem. Małe dzieci powinny "szaleć" nawet 2h dziennie (co w większości przypadków nie jest problemem, o ile ich nie powstrzymujemy). Dzieci, które chodzą już do szkoły powinny spędzać min. godzinę dziennie w ruchu.



Tutaj znajdziecie świetne materiały wspierające zdrowy styl życia dla rodziców i dzieci opracowane w ramach wspomnianego projektu:

Jakie ćwiczenia są najzdrowsze?

Mówiąc ogólnie, najlepiej na zdrowie wpływają zabawy i ćwiczenia, które sprawiają, że akcja serca i oddech przyspieszają. Więcej szczegółów w poprzednim poście na temat aktywności fizycznej dzieci, czyli tutaj

Jak kształtować prawidłowe nawyki?

Plakat IDEFICS promujący picie wody i uprawianie sportów
  • Aktywni rodzice mają aktywne dzieci. 

Posiadanie dzieci zmusza nas do zdrowego stylu życia. Nawet jeśli nam się nie chce dbać o siebie, warto - dla nich :) Dzieci, które widzą jaką frajdę sprawia ich rodzicom bieganie, jazda na rowerze, pływanie, tańce - będą chciały naśladować dorosłych, chętnie włączą się w różne formy aktywności. Ćwiczenia fizyczne będą kojarzyły im się z dobrą zabawą, a nie obowiązkiem.

  • Wykorzystuj każdą okazję, by wprowadzić trochę ruchu.

Jeździj do szkoły z dzieckiem na rowerze, zabieraj je na spacer do warzywniaka, urządzaj wyścigi do domu, zaangażuj dzieci w prace domowe wymagające trochę wysiłku - pokaż jak tańczyć z mopem, albo poproś o pomoc przy myciu auta. Każda forma aktywności się liczy!

  • Pozytywna motywacja do zabaw i treningów.

Zachęcaj dzieci do zabaw z rówieśnikami na dworze, albo do udziału w dodatkowych zajęciach sportowych. Oprócz odpowiedniej dawki ruchu regularne treningi uczą dyscypliny i często także pracy w grupie. Pamiętaj, że zajęcia sportowe są równie ważne dla prawidłowego rozwoju, co wszystkie inne! Nie lekceważ sukcesów sportowych swojego dziecka i nie bagatelizuj zajęć WF-u.

  • Zamiast kupować kolejne filmy na DVD albo konsole i gry, zainwestuj w sprzęt do aktywnej zabawy!

Wystarczy jedna wycieczka do sklepu sportowego, aby przekonać się ile wspaniałych pomysłów i ofert jest teraz na rynku. Zaczynając od ponadczasowych i najprostszych rzeczy, jak piłka, skakanka, guma do skakania, frisbee, a kończąc na rewelacyjnych hulajnogach, zestawach do podwórkowego tenisa, koszykówki, minigolfa, przeróżnych gadżetach do zabawy w wodzie, na śniegu... aż chciałoby się znowu być dzieckiem! Ale zaraz, możemy i powinniśmy korzystać z całego tego dobrodziejstwa z naszymi dziećmi! Koniec z telewizorem i marazmem.

  • Nagradzaj wspólnymi zajęciami sportowymi.

Obserwuj swoje dziecko, sprawdź która forma aktywności sprawia mu najwięcej frajdy. Wprowadź ulubione zajęcie związane z aktywnością fizyczną do systemu nagród, np. za sprzątanie pokoju przez tydzień - w sobotę zabierz dziecko na basen albo wycieczkę do lasu, lub wspólną przejażdżkę rowerową w nowym miejscu. Możesz w ten sposób upiec dwie pieczenie na jednym ogniu!

  • Zacznij już teraz!

Im wcześniej zaczniesz aktywne zabawy z dzieckiem, tym łatwiej będzie zachęcić je do podejmowania kolejnych ćwiczeń. Nie czekaj aż Twoje dziecko zacznie biegać. Niemowlęta mają bardzo dużą potrzebę ruchu - wykorzystaj to! Wspólne turlanie się po podłodze, gonitwy na czworakach, pełzanie przez tunel, jest to dobry początek. Już 10 miesięczne dziecko, które jest na etapie naśladowania wszystkich i wszystkiego, zacznie wesoło kiwać rączkami jeśli pokażesz mu jak się tańczy. Co potem? Potem wystarczy już tylko nie ograniczać dzieci, tzn. zapewnić im miejsce i czas w ciągu dnia na to, by mogły się wyszaleć. Nie wsadzaj na siłę do wózka brzdąca, który potrafi już chodzić, a tym bardziej biegać.

  • Pamiętaj, Twój wysiłek teraz, zaprocentuje i oszczędzi problemów całej rodzinie w przyszłości!


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza