wtorek, 21 stycznia 2014

Soczek owocowy - czy zawsze zdrowy?

Chyba każdy lekarz, czy dietetyk, próbujący poznać nawyki żywieniowe dziecka z problemem otyłości spotkał się ze stwierdzeniem: "Ja nie wiem skąd ta nadwaga, przecież on/ona nie je nic tuczącego". Okazuje się, że opiekunowie faktycznie starają się wedle swojej wiedzy jak mogą, aby dawać dziecku to, co dla niego zdrowe. Niestety z tą wiedzą bywa różnie... Wśród artykułów spożywczych wymienianych właśnie jako te zdrowe z reguły pojawiają się napoje owocowe, (szczególnie zagęszczane soki marchewkowe). Ich producenci twierdzą, że jest to równoważnik owoców w diecie dziecka i umieszczają swoje produkty w piramidzie żywienia w podstawowej rubryce. W reklamach i na opakowaniach pojawiają się kuszące hasła, promujące picie soków owocowych jako zdrowy nawyk.
Soki owocowe są ulubionym napojem większości dzieci. Im słodsze tym oczywiście smaczniejsze, dlatego nie trudno do nich przekonać nawet małego niejadka. Tylko czy aby na pewno są takie zdrowe? Domowe, odpowiednio przygotowane (najlepiej za pomocą blenderów, aby nie utracić żadnych wartości z całych owoców) i w odpowiednich ilościach - jak najbardziej.
Jak zwykle, co za dużo to nie zdrowo!

  • Zbyt duża ilość soków owocowych w diecie dziecka może powodować zaburzenia odżywienia - dzieci "najadają" się sokami, przez co nie mają apetytu w porze posiłków. 
  • Picie dużej ilości słodkich soków może prowadzić do otyłości i próchnicy zębów. 
  • Soki owocowe nie powinny zastępować przekąsek w postaci całych owoców (lub ich przecierów w zależności od wieku). Mogą stanowić jedynie dodatek do diety dziecka. 
AAP (Amerykańska Akademia Pediatryczna) wydała zalecenia dotyczące picia soków owocowych przez dzieci. Mam nadzieję, że poniższe konkretne wskazówki pomogą Wam uczynić picie soków owocowych faktycznie zdrowym nawykiem.

Zalecane dzienne spożycie soków owocowych przez dzieci w zależności od wieku (wg AAP):

Dzieci do 6. miesiąca życia:

Dzieciom w tym wieku nie powinno się podawać soków owocowych, gdyż nie wiąże się to u nich z żadnymi korzyściami odżywczymi.

Źródło zdjęcia: healthychildren org.

Dzieci w wieku 1 - 6 lat:

100 do 180 ml soków owocowych dziennie. U dzieci powyżej 6. miesiąca życia soki owocowe nie mają żadnej przewagi nad całymi owocami, które dodatkowo zawierają błonnik i inne cenne składniki odżywcze. Nie pozwalaj, aby Twoje dziecko cały dzień nosiło ze sobą kartonik/ butelkę soku. Podstawowym napojem powinna być woda.

7. - 18. rok życia:

200 - 350 ml soków owocowych dziennie.








Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza