poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Na złość Putinowi, na zdrowie Polakom

Czyli o wspaniałych właściwościach jabłek


Źródło
Muszę przyznać, że od dawna myślałam o napisaniu posta o niezwykłych właściwościach tego zupełnie  przeciętnego owocu. Pewnie gdyby nadal funkcjonowały herby rodowe, w naszym znalazło by się właśnie jabłko. Moja rodzina uwielbia je w każdej postaci - były jednym z pierwszych nowych smaków w diecie dziewczynek, są obowiązkową przekąską na placu zabaw (nie cierpię chrupek itp.), dodaję je do ciast, soków, dań mięsnych, sosów, sałatek i zup (wspaniale wzbogacają smak pomidorowej, czy barszczu). Wolałabym, aby promocja jabłek w Polsce odbywała się w innych okolicznościach, niż z przyczyn politycznych. Korzystając jednak z tego, że są obecnie "na topie", dorzucę kilka argumentów skłaniających do wspierania polskich rolników :)


Jabłko dobre na wszystko

Choroby układu sercowo-naczyniowego oraz nowotwory są najczęstszymi przyczynami zgonów w krajach rozwiniętych (w tym w Polsce). Szacuje się, że 30% przypadków wszystkich nowotworów można by uniknąć dzięki zdrowej diecie. Koszty leczenia otyłości, hipercholesterolemii i chorób sercowo-naczyniowych są kolosalne. Chodzi nie tylko o miliardy złotych rocznie, ale o gorszą jakość życia, zaburzone funkcjonowanie całej rodziny. To, że dieta bogata w warzywa i owoce wiąże się z mniejszym ryzykiem wymienionych chorób, zostało udowodnione w niezliczonych pracach naukowych. Antyoksydanty zawarte w warzywach i owocach chronią nie tylko przed najczęstszymi zabójcami, ale i przed cukrzycą, chorobą Alzheimera, a nawet astmą. Jabłka są najbogatszym źródłem antyoksydantów w diecie przeciętnego Europejczyka oraz Amerykanina i jednym z najbogatszych w te związki owoców, co przedstawia poniższy wykres.  

źródło

Jabłka pod lupą naukowców

Pośród setek badań nad ochronnym wpływem diety bogatej w warzywa i owoce, prowadzono takie, które sprawdzały konkretnie jedzenie jabłek. Oto niektóre wyniki:
  • Codzienne jedzenie jabłek bądź ich produktów zmniejsza zachorowalność na raka płuc. Efekt jest oczywiście najsilniejszy w grupie osób niepalących. Warto zaznaczyć, że w niektórych badaniach spośród wielu badanych produktów (cebula, wino, herbata itd.), jabłka wykazywały najsilniejsze działanie ochronne.
  • Jedzenie jabłek zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz ich powikłań. Wśród osób jedzących regularnie jabłka rzadziej dochodzi do rozwoju choroby wieńcowej, zawałów serca, czy udarów. W badaniach in vivo wykazano działanie jabłek odpowiedzialne za zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL.
  • Jabłka są szczególnie łączone z prawidłową pracą układu oddechowego. Częste jedzenie jabłek chroni przed rozwojem reakcji z nadwrażliwości układu oddechowego oraz przed astmą. Co ciekawe, nie wykazano takiego znaczenia dla ogólnie bogatej w warzywa i owoce diety, a jedynie dla jabłek. 
  • Spożywanie jabłek wiąże się z mniejszym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu II. Jabłka w diecie pomagają zachować prawidłową gospodarkę cukrową w organizmie.
  • Prowadzono badania, w których porównywano jabłka z innymi zdrowymi przekąskami w trakcie diety u osób otyłych. Jedzenie jabłek wiązało się ze znaczącą redukcją masy ciała. Dodatkowo, wykazano że jedzenie całych jabłek na dłużej zapewnia uczucie sytości niż spożywanie ich przetworów.
  • W badaniach in vivo wykazano, że ekstrakty z jabłek mają właściwości hamujące wzrost i proliferację (namnażanie) komórek nowotworowych raka wątroby i jelita grubego.
  • Spożywanie jabłek chroni przed chorobami wieku starszego takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej oka, choroby neurodegeneracyjne, w tym choroba Alzheimera, czy osteoporoza.
  • Jedzenie surowych jabłek nie zastąpi szczoteczki do zębów, ale chroni przed próchnicą i ma efekt wybielający zębów.
  • Jedzenie jabłek może mieć korzystne działanie na rozwój prawidłowej flory jelitowej.
  • Badano ekstrakty z jabłek, które wykazywały właściwości neutralizujące toksynę przecinkowca cholery.
Zawartość antyoksydantów (flawonoidów) w zależności od gatunku jabłka (źródło)
Oczywiście właściwości jabłek zależą od gatunku, sposobu uprawy, przetworzenia, przechowywania. Powyższy przegląd badań to tylko szczyt góry lodowej - krótkie zestawienie, które obrazuje jak ogromny potencjał zawarty jest w zwykłym jabłku. Myślę, że zamiast wydawać fortunę na suplementy diety, (których działanie zostało udowodnione naukowo jedynie w nielicznych przypadkach), warto sięgnąć właśnie po jabłko.

Zachęcam do dzielenia się przepisami na dania z jabłkami, najlepsze umieszczę w osobnym poście w Kąciku Kulinarnym :)

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza